Carl Edvard Strandman - ein schwedischer Architekt in Libau

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Vokiečių kalba / German
Title:
Carl Edvard Strandman - ein schwedischer Architekt in Libau/Liepäja
Alternative Title:
Carlas Edvardas Strandmanas - švedų architektas Liepojoje
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis [AAAV], 2007, t. 45, Iš šimtmečio perspektyvos, p. 63-78
Summary / Abstract:

LTVisi Carlo Edvardo Strandmano bažnyčių projektai sukurti iki I-ojo pasaulinio karo. Daug šių projektų buvo skirti bažnyčių rekonstrukcijai, pavyzdžiui Šv. Juozapo katalikų bažnyčia Liepojoje (1894-1900). Pirmas naujos bažnyčios projektas buvo įvykdytas tuomet Kuršo gubernijai priklausiusioje Palangoje (1897-1907). Palangos bažnyčiai artimas Sv. Jurgio bažnyčios Jelgavoje (1904-1902) projektas. C. E. Strandmanui Lietuvoje priskiriami Kelmės (1901-1912), Žiobiškio (1902- 1911), Ramygalos (1902-1914), Gruzdžių (1896- 1904), Švėkšnos (1901-1905), Salantų (1906-1911) neogotikinių bažnyčių projektai bei neoromaninė Alantos (1904-1912) ir neoklasicistinė Kulių (1900) bažnyčios. Tikėtina, kad jam priklausė ir Ylakių kapinių koplyčios projektas. Kai kurių tyrinėtojų teigimu C. E. Strandmano projektų pirmavaizdžiais galėjo būti Marburgo gotikinė Šv. Elžbietos bažnyčia (1235-1340) ir neogotikinė Sv. Jono bažnyčia Stokholme (1884-90). Jo projektuose atsikartoja šių bažnyčių planas, proporcijos, siluetas, fasado struktūros. Tačiau Marburgo bažnyčia Carlo Edvardo Strandmano kūrybą paveikė netiesiogiai, o per jau ankstesnius projektus, tokius kaip gotikinė katedra Skara mieste Švedijoje. Architektui be Sv. Jono bažnyčios Stokholme, sudariusios pagrindą Švėkšnos bažnyčios projektui, svarbi buvo ir Gustavo Adolfo bažnyčia Sundsvallyje, kurios atspindžiai ryškūs Palangos Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčioje. C. E. Strandmano projektų schema labai artima Švedijos neogotikinei sakralinei architektūrai, o inspiracijų jo neoromaniniams projektams reikia ieškoti Reino romanikoje.

ENAll the church projects by Carl Edward Strandmann were created before WWI. A significant number of the projects dealt with reconstruction of churches, for instance the Catholic church of St. Joseph in Liepaja (1894-1900). The first project of a new church was implemented in Palanga, which, at the time, belonged to the Curonian district (1897-1907). The project of the church of St. George in Jelgava (1904-1902) is similar to that of the Palanga church. The projects of neo-gothic churches of Kelmė (1901-1912), Žiobiškis (1902- 1911), Ramygala (1902-1914), Gruzdžiai (1896- 1904), Švėkšna (1901-1905), Salantai (1906-1911) and the neo-Roman church of Alanta (1904-1912) and neo-Classicist church of Kuliai (1900) are attributed to C. E. Strandmann. He is also likely to be the author of the project of Ylaikiai graveyard chapel. According to certain scholars the prototypes of C. E. Strandmann’s projects could have been the Gothic church of St. Elizabeth in Marburg (1235-1340) and the neo-Gothic church of St. John in Stockholm (1884-90). The outline, proportions, silhouette and façade structures of the said churches are reiterated in Strandmann’s projects. However the church of Marburg influenced the oeuvre of Carlo Edvard Strandmann indirectly, but through previous projects, such as the Gothic cathedral in the Skara town in Sweden. Apart from the church of St. John in Stockholm, which was the basis for the project of the church of Švėkšna, the church of Gustav Adolf in Sundsvall was also important to Strandmann, reflections of the said church are prominent in the church of the Assumption in Palanga. The scheme of C. E. Strandmann’s projects is very close to Swedish neo-Gothic sacral architecture and the inspirations for his neo-Roman projects should be searched for in the Rhine Romanticism.

ISSN:
1392-0316; 2783-6843
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/14653
Updated:
2018-12-17 12:00:42
Metrics:
Views: 37    Downloads: 9
Export: