Unlocking technology in language instruction : problems and solutions

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Unlocking technology in language instruction: problems and solutions
Alternative Title:
Informacinių ir komunikacinių technologijų panaudojimas mokant užsienio kalbos: problemos ir sprendimai
In the Book:
Humanities in new Europe. 2, Science and society / editor-in-chief Romualdas Apanavičius. Kaunas: Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 2008. P. 532-542
Keywords:
LT
Medijos / Media; Technologijos / Technologies.
Summary / Abstract:

LTŠio straipsnio tikslas - skatinti informacinių ir komunikacinių technologijų naudojimą mokyti užsienio kalboms. Staigi informacinių ir komunikacinių technologijų galimybių panaudojimo gausa kelia problemų mokant užsienio kalbų įvairiais lygmenimis. Žinių ir įgūdžių trūkumas, prieigos neturėjimas, neadekvatus profesinis pasirengimas - tai priežastys, dėl kurių informaeinės ir komunikacinės technologijos nenaudojamos ar naudojamos neproduktyviai. Be to, parengtos užsienio kalbų mokymo programos retai įtraukia informacinių ir komunikacinių technologijų naudojimą mokymui, dėl to dažnai nusiviliama jų efektyvumu. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Informacinės ir komunikacinės technologijos; Informacinių ir komunikacinių technologijų panaudojimas mokant kalbos; Kalbos mokymas; Garso technika; Vaizdo technika; Multimedija; Information and communication technologies; Computer-assisted language learning; Language teaching; Audio media; Visual media; Multimedia.

ENThe purpose of the present paper is to facilitate the integration of educational technologies into language instruction. The sudden proliferation of multimedia computing, the Internet, and the World Wide Web offering language instruction have challenged language teaching and learning at both the secondary and tertiary levels. However, lack of knowledge, lack of access, and inadequate professional role models contribute greatly to the under use of communication technologies in the FL classroom. Moreover, lack of consistency in implementing modem educational technologies to language syllabus brings disappointment with the outcomes and underestimates the potential powers of digital technologies in education. Occasional uses of one or other equipment during language classes can bring more harm than benefit The answer to this modern challenge for language educators lies in consistent and structural implementation of technologies into language instruction and the need to realize the possibilities and ramifications of integrating technological resources into language curricula. [From the publication]

ISBN:
9789955122906
Related Publications:
Distance lectures in university studies: advantages, disadvantages, improvement / Vincentas Lamanauskas, Rita Makarskaitė-Petkevičienė. Contemporary educational technology. 2021, 13, 3, 16 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/14000
Updated:
2013-04-28 17:51:31
Metrics:
Views: 6
Export: