Kultūros atminties revizijos XX amžiaus pabaigos lietuvių muzikoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kultūros atminties revizijos XX amžiaus pabaigos lietuvių muzikoje
Alternative Title:
Revisions of cultural memories in Lithuanian music at the turn of the 20th c
In the Journal:
Menotyra. 2002, Nr.2 (27), p. 13-17
Notes:
LDB Open.
Keywords:
LT
Dedikacija; topos; denotacijos ir konotacijos muzikoje; intertekstualumas; tapatybė; kultūros atmintis..
EN
Dedications; topoi; intertextuality; identity; denotation and connotation in music; cultural memory..
Summary / Abstract:

LTMuzikinių "antkapių" (tombeau) tradicija muzikos istorijoje egzistuoja nuo XVII amžiaus. Tokiuose kūriniuose paprastai buvo imituojama ar perkuriama ir praeities autorių kūryba. Šiuolaikinei muzikai būdingą dedikacijų ir reminiscencijų gausą straipsnio autorė sieja su atminties svarba šiuolaikinėje kultūroje. Akcentuojamas performatyvus tiek individualios, tiek kolektyvinės (socialinės ar kultūrinės) atminties pobūdis. XX a. 10-ojo dešimtmečio lietuvių muzika stulbina dedikacijų gausa. Dažniausiai tai paskyrimai muzikiniams pirmtakams, istorinės atminties vietoms: lietuvių kompozitorių kūriniai dažniausiai dedikuojami muzikos klasikams (Bachui, Schubertui, Chopinui, Mozartui ir kt.) arba nacionalinės atminties vietoms. Gerokai rečiau muzikiniai kūriniai in memoriam skiriami šiuolaikinės muzikos kūrėjams, dabarties asmenybėms, politiniams įvykiams ar fiktyvioms atminties vietoms. Pirmąją dedikacijų grupę veikliausiai puoselėja Vidmantas Bartulis, nuorodų į muzikos klasikų muziką, svetimos muzikos rekompozicijų gausu tos pačios kartos kompozitorių Algirdo Martinaičio, Onutės Narbutaitės, Mindaugo Urbaičio kūriniuose. Antrajai dedikacijų grupei atstovauja V. Kutavičiaus simfonija-oratorija "Epitafija praeinančiam laikui". Abiem atvejais susiduriama su dviem skirtingomis intertekstualumo apraiškomis: V. Bartulio muzikoje tai praeities muzikos pastišai, B. Kutavičiaus kūryboje - autocitatos, individualus stiliaus perkūrimas. Skirtingu būdu abu autoriai revizuoja savo ankstesnes muzikines ir nemuzikines identifikacijas.

ENAt the turn of the 20th century Lithuanian music has been marked by numerous dedications. In a sense, such multiple musical hommage and tombeaux reflect a growing memorialisation of contemporary culture. This essay examines the processes of reshaping the past and indicates the importance of splitting and denial in the formative and performative activities related to individual and collective identities. [From the publication]

ISSN:
1392-1002; 2424-4708
Related Publications:
Praeities muzikos adaptacijos lietuvių neoromantikų kūryboje / Laura Kaščiukaitė. Lietuvos muzikologija. 2010, 11, p. 55-74.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/12501
Updated:
2018-12-17 11:00:35
Metrics:
Views: 24
Export: