Gimtoji tarmė : mokymo principai ir galimybės dabarties mokykloje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Gimtoji tarmė: mokymo principai ir galimybės dabarties mokykloje
Alternative Title:
The Native Dialect: Teaching Principles and Possibilities in a Modern School
In the Journal:
Gimtasis žodis. 2005, Nr. 5, p. 2-8
Keywords:
LT
Fonetika. Fonologija / Phonology; Tarmės. Dialektai. Dialektologija / Dialects. Dialectology; Tautosaka / Folklore.
Summary / Abstract:

LTGimtoji tarmė – ne tik individo pasaulėjautos garantas, bet ir viso tautos dvasinis turtas. Tarmės yra ryški bei savita kultūros tradicija, todėl ypač svarbu, kad jos būtų perduodamos jaunajai kartai. Todėl mokykla turėtų išmokyti suvokti, kad gimtoji tarmė ir bendrinė kalba yra dvi labai glaudžiai susijusios, viena kitą veikiančios, bet savitos sistemos. Tam vertėtų skirti dėmesio lietuvių kalbos pamokose. Taigi šiame straipsnyje ir bandoma pateikti vieną kitą rekomendaciją, kuri galėtų būti pravarti mokytojams, dirbantiems su tarmiškai šnekančiais mokiniais. Čia apsiribota tik žemaičių, daugiausia šiaurės žemaičių pavyzdžiais, bet sistemingo supažindinimo su tarme principai gali būti nesunkiai taikomi bet kurios vietovės mokykloje.Reikšminiai žodžiai: Tarmė; Tautosaka; Meniniai tekstai; Fonetika; Morfologija ir žodžių daryba.

ENThe native dialect not only guarantees the world-view of an individual but also represents the spiritual wealth of a nation. Dialects underline a vivid and distinctive tradition of culture, thus it is especially important to pass them on to the young generation. Thus, a school should learn perceiving that the native dialect and standard language are two closely interrelated systems that impact on each other although are distinctive. This issue should be given attention in Lithuanian language lessons. Thus, this article attempts supplying few recommendations that could be useful to teachers working with pupils that speak in their own dialect. The article is mostly limited to examples from Samogitia and mostly—the Northern Samogitia, but the systematic principles for introduction to a dialect may be easily applied in any school.

ISSN:
0235-7151
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/1214
Updated:
2018-12-17 11:33:51
Metrics:
Views: 66    Downloads: 10
Export: