Romo Oranto grafikos poetika

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Romo Oranto grafikos poetika
In the Journal:
Logos (Vilnius), 2007, 50, p. 118-128
Summary / Abstract:

LTStraipsnis skirtas originalaus, savitos pasaulėjautos ir netradicinio stiliaus dabartinio lietuvių grafiko Romo Oranto (g. 1949) kūrybos analizei. Jame pagrindinis dėmesys sutelkiamas į dailininko knygų iliustracijas, kadangi šioje srityje jis iškyla kaip vienas reikšmingiausių Lietuvos meistrų. Dailininko knygų grafika sudaro dvi konceptualiai skirtingas grupes: pirmoji, konvencionalioji, knygų iliustravimo, ir antroji, autorinė, sukurianti sąlyginai nepriklausomą nuo teksto pasaulio regėjimo raišką. Būtent su pastarąja sietini svariausi dailininko pasiekimai. Orantas sukūrė savitą simbolių ir metaforų kalbą - įvedė įvairias mitinių vaizdinių sistemas ir pateikė pusiau siurrealistinę jų interpretaciją. Grafikas yra miniatiūrų, piešinio meistras, puikiai jaučia formą, kuria darbų ciklus. Virtuoziškas piešinys plunksna neretai imituoja kitas grafikos technikas, ypač metalo raižinio linijų nepastebimumą, šitaip pridengdamas meistrystės paslaptis. Dailininkas tarsi ne piešia, o žaidžia įvairių kultūrų, epochų simboliais, metaforomis, artefaktais, aptiktais turtingoje žmonijos civilizacijos istorijoje. Tikrovės vaizdiniai čia susipina su archajiška Rytų simbolika, lietuvių mitologijos įvaizdžiais ir iš paties autoriaus pasąmonės gelmių kylančiomis archetipinėmis vizijomis. Čia susilieja postmodernusis intelektualizmas, dzenbudizmo meditacijos, įvairių civilizacijų kultūros ženklų žaismas, gili pagarba lietuvių liaudies kultūros ir meno tradicijoms.

ENThe graphic art of Romas Orantas can be divided into conventional and autonomous book illustrations. The first are direct visual interpretations of the book's text, the second tend to surpass and enrich its content. Works belonging to the latter are the most interesting and promising. In them, the artist applies a peculiar, half-surrealistic language of mythical symbols taken from various cultures. Images from Lithuanian mythology are intertwined with archaic images from the East. The style of his graphic work is concise, metaphorical and poetic. The artist deliberately avoids refinement. Of his last works, the illustrations to the following books could be mentioned: S. Geda's, Socrates Talks with the Wind (2001), M. Martinaitis' K.B. the Suspect (2004), A. Marčėnas' Worlds (2005), K. Navakas' The Chronicles of the Good Life (2005) and A. Marčėnas' The Simple (2006).

ISSN:
0868-7692
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/11726
Updated:
2020-07-28 20:26:20
Metrics:
Views: 24
Export: