Žemaitijos vienuolynai

Collection:
Sklaidos publikacijos / Dissemination publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
  • Lietuvių kalba / Lithuanian
  • Anglų kalba / English
Title:
Žemaitijos vienuolynai
Alternative Title:
Samogitian monasteries age
In the Book:
Žemaitija. Vilnius : Vilniaus dailės akademijos leidykla, 2020. P. 141-153
Summary / Abstract:

LTKrikščioniško tikėjimo sklaidos sėkmę bene visuose kraštuose lėmė sėkmingai čia besidarbuojančios vienuolijos. Jų veikla garantavo tikėjimo tiesų skleidimą ir gilinimą ne tik pagrindiniuose tikėjimo sklaidos centruose - valstybių sostinėse, rezidenciniuose vyskupijų centruose. Jų veikla buvo itin svarbi ir atokesnėse krašto vietovėse. Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštijoje apie vienuolių veiklą valdovų dvaruose ir sostinėje žinoma dar iki valstybės krikšto. Pirmuosius vienuolynus Jogaila ir Vytautas įkūrė XIV a. pabaigoje - XV a. pradžioje Medininkuose, Bistryčioje, Lietuvos Brastoje, Senuosiuose Trakuose. Krikštydami Lietuvą, daugiausia pasidarbavo dominikonai ir pranciškonai, minimi dar pirmojo Lietuvos karaliaus Mindaugo dvare, vėliau (1391) jiems į pagalbą atėjo šv. Augustino atgailos kanauninkai, o jau XV a. pradžioje įsikūrė vienuoliai benediktinai, 1468 m. - reformuotieji pranciškonai observantai-bernardinai, dar vėliau - pirmieji dominikonų vienuolynai, o XVI a. į Lietuvą atėjo ir didieji jaunimo mokytojai - jėzuitai. Vienuoliai apaštalavo savo bažnyčiose (dažniausiai kartu ir parapinėse), plėtojo pastoracinę veiklą: sakė pamokslus, klausė išpažinčių, mokė žmones, šelpė vargstančius, lankė ir slaugė ligonius, o per badmečius ir marus laidojo aukas. Visuose vienuolynuose buvo vaistinės, vienuoliai užsiėmė gydymu, vėliau steigė (ypač bonifratrai, rokitai) savo ligonines ir globos namus. [p. 141].

ENThe successful activities of the religious orders were the main driving force behind the successful spread of the Christian faith in almost every Christian country. Their activities guaranteed the spread and adoption of faith not only in the main strongholds of the Christian faith, i. e. capital cities and episcopal sees but also in more remote country areas. Within the Grand Duchy of Lithuania, the activities of the monks in the manors of the rulers and in the state's capital city are traced back to pre-Christian times. The early monasteries were founded by Jogaila and Vytautas in the late 14t h - early 15t h century in Medininkai, Bistryčia, Lietuvos Brasta (Brest-Litovsk) and Senieji Trakai. The Dominicans and the Franciscans played a major role in the Christianization of Lithuania. References in the historical records place them in the manor palace of the first king of Lithuania, Mindaugas. They were later (1391) assisted by the canons regular of Saint Augustine. The early 15t h century saw the arrival of the Benedictine monks, followed by the Reformed Observant Franciscans (Bernardines) in 1468. Later, the first Dominican monasteries were founded, and in the 16t h century, the great educators of the youth, the Jesuits, arrived in Lithuania. The monks performed the apostles' duties in their churches (which also often served as parish churches) and acted as pastoral ministers: gave sermons, made home visits and cared for the sick, and buried the deceased in times of famine or plague. All monasteries had their own pharmacies and monks were engaged in medical activities. Later the monks (especially the Brotherhood of Saint Roch and the Bonifratres) founded their own hospitals and care homes. [p. 141].

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/116910
Updated:
2025-10-07 17:27:52
Export: