LT1. Vertinant Zigmo Zinkevičiaus santykį su mokslo tiriamuoju darbu, išryškėja keletas pagrindinių jo pasirinktų mokslo sričių: kalbos istorija, dialektologija ir onomastika. Vyrauja trys publikacijų tipai: i) mokslo (monografijos ir straipsniai); 2) mokomosios (vadovėliai); 3) mokslo populiarinimo, bet griežtų ribų tarp jų nėra. Zinkevičius buvo ne tik produktyvus šių mokslo sričių mokslininkas, bet ir aktyvus mokslo populiarintojas, matęs tikslą šviesti visuomenę ir konstruoti didįjį pasakojimą, kuriame valstybė, tauta ir kalba siejama su istorinėmis asmenybėmis. Kalbos istorijos ir onomastikos tyrimai orientuoti ne tik į pačios kalbos, bet ir į tautos bei valstybės istoriją. 2. Vertinant Zigmo Zinkevičiaus santykį su užimamomis pareigomis ir politine veikla, matyti keletas skirtingais laikotarpiais išryškėjusių bruožų: 1) dirbdamas pedagoginį darbą, buvo talentingas kalbos disciplinų dėstytojas, keletą dešimtmečių kūręs tvirtus pagrindus lituanistų išsilavinimui; 2) būdamas švietimo ministru, pasireiškė kaip kryptingas tautinės mokyklos kūrėjas ir pasiekė reikšmingų rezultatų; 3) dalyvaudamas politiniame ir visuomeniniame gyvenime, aktyviai reiškė nuomonę valstybinės kalbos politikos klausimais ir buvo principingas lietuvių kalbos teisių gynėjas: rūpinosi ir istorinės tiesos atkūrimu, ir valstybinės lietuvių kalbos apsauga. [p. 69].
ENThe article examines the work of Professor Zigmas Zinkevičius (1925-2018), showcasing his approach to scientific research and his professional responsibilities. It does so in stages, considering various historical contexts and highlighting different aspects of his personality. In evaluating Zinkevičius’ contributions to scientific research, several key fields stand out: language history, dialectology, and onomastics. His work can be categorized into three main types of publications: 1) scientific (monographs and articles), 2) educational (textbooks), and 3) science popularization. However, there are no strict boundaries between these categories. Zinkevičius was not only a prolific scholar in these areas but also an active advocate for the popularization of science. He aimed to educate the public while constructing a broader narrative that linked the state, nation, and language to historical figures. His research on language history and onomastics extended beyond linguistics, delving into the history of the nation and the state.In Zinkevičius’ professional duties and political activities, several key aspects emerged across different periods: 1) As a teacher, he was a gifted educator in language studies and a dedicated thesis supervisor, laying a strong foundation for the education of future Lithuanian language scholars over several decades; 2) As Minister of Education, he played a crucial role in shaping the national education system, achieving significant results; 3) In his political and social engagements, he actively voiced his views on state language policy, standing as a principled defender of Lithuanian language rights, working both to restore historical truths and to protect the state Lithuanian language.