LTŠiuo straipsnių rinkiniu fokusuojame dėmesį ne į konkretų istorinį darinį, bet į platesnį regioną Baltijos jūros pietrytinėje pakrantėje. Tuo norime kiek nutolti nuo Reformacijos interpretacijų atskirų politinių darinių ribose, kurios ilgą laiką dominavo istoriografijoje, ir atkreipti dėmesį į visą regioną. Regioną, kuriame Bažnyčios reformos idėjos buvo atlieptos palyginti greitai, skirtinguose visuomenės sluoksniuose plito nevienodu intensyvumu, kuriame Reformacija visais atvejais reiškė stiprų kultūrinį postūmį, tačiau, išskyrus nedideles išimtis, ilgainiui neperaugo į ginkluotą konfrontaciją. Būtent todėl Baltijos jūros pietrytinis regionas tapo erdve, kurioje, skirtingai nei Vakarų ir Vidurio Europoje, nors ir vyko intensyvi religinių idėjų kova tarp skirtingų dvasinių krypčių atstovų, bet politinių, vertybinių ir ekonominių transformacijų kaita išsirutuliojo į sąlyginę religinę toleranciją. Baltijos jūros pietryčių regiono šalių istoriniuose naratyvuose gana tvirtai įsišaknijo nuomonė, kad Reformacijos idėjos į šiuos kraštus atkeliavo iš Reformacijos tėvynės – dabartinės Vokietijos. Tam tikro idėjų sklaidos tilto funkciją linkstama priskirti Prūsijos Hercogystei, o terpe, per kurią idėjos įsitvirtino lokaliose visuomenėse, laikomi peregrinatio academica dalyviai – jaunuoliai, esminių virsmų laikotarpiu studijavę Europos universitetuose. Toks aiškinimas suteikė daug vertingų argumentų ir įžvalgų, kuriomis remiantis Reformacijos atėjimo mechanizmas, jos kilmės kontekstas ir sklaidos procesų pažinimas yra gana neblogai ištirtas [p. 14].
ENThis collection of articles focuses on this region on the southeast coast of the Baltic Sea, more than on an individual historical entity. We aim to move away slightly from interpretations of the Reformation within the boundaries of individual political structures that historiography has long been dominated by, and draw attention to the whole region. In the southeast Baltic, the ideas of Church reform received a relatively quick response. Despite the fact that it were spread unevenly across different sectors of society, overall, the Reformation provided a strong cultural impetus. However, with a few minor exceptions, its impact did not develop into armed confrontation. This is why the southeast region of the Baltic Sea became an area where, unlike Western and Central Europe, changing political, moral and economic currents evolved into relative tolerance between confessions, in spite of a few intense struggles over religious ideas between followers of different faiths. In the historical narratives that the countries on the southeast coast of the Baltic Sea have developed so far, the belief is quite firmly rooted that the ideas of the reformed church came from the homeland of the Reformation, that is, present-day Germany. The Duchy of Prussia is seen as a bridge for the dissemination of these ideas, and participants in the peregrinatio academica, young people who studied at various European universities during the period of major transformations, are considered to be the milieu through which these ideas became established in local societies. This interpretation has provided many valuable statements and insights, which is why the mechanism of engagement with the ideas of the Reformation, its origins, and knowledge of the dissemination processes, have all been fairly well investigated [p. 8].