The Reformation in the Southeast Baltic Region

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knyga / Book
Language:
  • Anglų kalba / English
  • Lietuvių kalba / Lithuanian
  • Vokiečių kalba / German
Title:
The Reformation in the Southeast Baltic Region
Alternative Title:
Reformacija Baltijos jūros pietryčių regione
Publication Data:
Klaipėda : Klaipėdos universiteto leidykla, 2017.
Pages:
261 p
Series:
Acta historica universitatis Klaipedensis; t. 35
Contents:
Editor's Note / Redaktoriaus žodis / Vasilijus Safronovas — Introduction / Įvadas / Arūnas Baublys — THE PROCESS / VYKSMAS: Vom katholischen Deutschordensgebiet zum protestantischen Herzogtum PreuRen / From the Catholic Domains of the Teutonic Order to the Protestant Duchy of Prussia / Katalikiškos Vokiečių ordino valdos Prūsijoje virsta protestantiška Prūsijos Hercogyste / Friedrich Johannsen, Jens Riechmann — Kurland im Horizont der Reformation: Resonanz - Korrelation - Interaktion / Courland in the Light of the Reformation: Responses, Correlations and Interactions / Kuršas Reformacijos šviesoje: atgarsiai, sąsajos, sąveikos / Ulrich Schoenborn — THE MATERIAL CULTURE / MATERIALI KULTŪRA: Der erste Veranderungsversuch der mittelalterlichen memorialen Begrabniskultur und die Geburt der humanistischen Gelegenheitsdichtung auf der Schwelle der Reformation in Livland / The First Attempt to Change the Medieval Sepulchral Culture and the Birth of Humanist Occasional Poetry in Livonia before the Reformation / Pirmasis bandymas keisti viduramžių sepulklarinę kultūrą, ir proginės poezijos atsiradimas Livonijoje Reformacijos išvakarėse / Kristi Viiding — Religinių ženklų (ne)dermė XVII amžiaus krosnies puošyboje: Klaipėdos priemiesčio atvejis / Contradictory Religious Signs on a 17th-Century Stove: A Case Study from a Suburb of Memel (Klaipėda) / Raimonda Nabažaitė — Zeugnisse der Epoche der Konfessionalisierung in Kunstwerken Livlands / Manifestations of the Period of Confessionalisation in Works of Art from Livonia / Livonijos meno kūriniai kaip konfesionalizacijos epochos liudininkai / Ojārs Spārītis —THE BACKGROUND TO THE PERIOD / EPOCHOS KONTEKSTUOSE: Fr. Mazvydas, Zemaitija and the Gniezno Consistory Court of Appeal, 1525-1539 / Kunigas Andriejus Mažvydas, Žemaitija ir Gniezno arkivyskupo apeliacinis teismas (1525-1539) / C. Rowell — The Sources of the 1545 Old Prussian Language Catechisms / Pirmojo ir antrojo katekizmų prūsų kalba (1545) šaltiniai / lanus Petkunas — THE SUSTAINED EFFECTS / ILGALAIKIAI POVEIKIAI: Daniel Ernst Jablonskis Wirken im Geist der Reformation, des Humanismus und der Fruhaufklarung / Daniel Ernst Jablonski and his Activities in the Spirit of Humanism, the Reformation, and the Early Enlightenment / Danielio Ernsto Jablonskio veikla Reformacijos, humanizmo ir ankstyvosios Apšvietos dvasia / Hartmut Rudolph — Prūsijos valdžios aktų vertimo į lietuvių kalbą bylos atodangos: vienos polemikos istorija / On a Dispute over the Translation of Prussian Government Decrees Published in Lithuanian in the Late-18th Century / Žavinta Sidabraitė — BOOK REVIEWS / KNYGŲ RECENZIJOS: Antrasis kryžiaus žygis: naujos įžvalgos ir tyrimų perspektyvos (The Second Crusade. Holy War on the Periphery of Latin Christendom (Outremer. Studies in the Crusades and the Latin East. Vol. 2). Ed. by Jason T. ROCHE, Janus Moller JENSEN. Turnhout: Brepols, 2015. - 338 p. ISBN 978-2-503-52327-9 (print); ISBN 978-2-503-54320-8 (online) / Marius Ščavinskas.
Summary / Abstract:

LTŠiuo straipsnių rinkiniu fokusuojame dėmesį ne į konkretų istorinį darinį, bet į platesnį regioną Baltijos jūros pietrytinėje pakrantėje. Tuo norime kiek nutolti nuo Reformacijos interpretacijų atskirų politinių darinių ribose, kurios ilgą laiką dominavo istoriografijoje, ir atkreipti dėmesį į visą regioną. Regioną, kuriame Bažnyčios reformos idėjos buvo atlieptos palyginti greitai, skirtinguose visuomenės sluoksniuose plito nevienodu intensyvumu, kuriame Reformacija visais atvejais reiškė stiprų kultūrinį postūmį, tačiau, išskyrus nedideles išimtis, ilgainiui neperaugo į ginkluotą konfrontaciją. Būtent todėl Baltijos jūros pietrytinis regionas tapo erdve, kurioje, skirtingai nei Vakarų ir Vidurio Europoje, nors ir vyko intensyvi religinių idėjų kova tarp skirtingų dvasinių krypčių atstovų, bet politinių, vertybinių ir ekonominių transformacijų kaita išsirutuliojo į sąlyginę religinę toleranciją. Baltijos jūros pietryčių regiono šalių istoriniuose naratyvuose gana tvirtai įsišaknijo nuomonė, kad Reformacijos idėjos į šiuos kraštus atkeliavo iš Reformacijos tėvynės – dabartinės Vokietijos. Tam tikro idėjų sklaidos tilto funkciją linkstama priskirti Prūsijos Hercogystei, o terpe, per kurią idėjos įsitvirtino lokaliose visuomenėse, laikomi peregrinatio academica dalyviai – jaunuoliai, esminių virsmų laikotarpiu studijavę Europos universitetuose. Toks aiškinimas suteikė daug vertingų argumentų ir įžvalgų, kuriomis remiantis Reformacijos atėjimo mechanizmas, jos kilmės kontekstas ir sklaidos procesų pažinimas yra gana neblogai ištirtas [p. 14].

ENThis collection of articles focuses on this region on the southeast coast of the Baltic Sea, more than on an individual historical entity. We aim to move away slightly from interpretations of the Reformation within the boundaries of individual political structures that historiography has long been dominated by, and draw attention to the whole region. In the southeast Baltic, the ideas of Church reform received a relatively quick response. Despite the fact that it were spread unevenly across different sectors of society, overall, the Reformation provided a strong cultural impetus. However, with a few minor exceptions, its impact did not develop into armed confrontation. This is why the southeast region of the Baltic Sea became an area where, unlike Western and Central Europe, changing political, moral and economic currents evolved into relative tolerance between confessions, in spite of a few intense struggles over religious ideas between followers of different faiths. In the historical narratives that the countries on the southeast coast of the Baltic Sea have developed so far, the belief is quite firmly rooted that the ideas of the reformed church came from the homeland of the Reformation, that is, present-day Germany. The Duchy of Prussia is seen as a bridge for the dissemination of these ideas, and participants in the peregrinatio academica, young people who studied at various European universities during the period of major transformations, are considered to be the milieu through which these ideas became established in local societies. This interpretation has provided many valuable statements and insights, which is why the mechanism of engagement with the ideas of the Reformation, its origins, and knowledge of the dissemination processes, have all been fairly well investigated [p. 8].

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/115984
Updated:
2025-06-29 23:22:02
Export: