LTŠiandieninėje konkurencinėje rinkoje, kai klientas turi didelę ir įvairią paslaugų pasiūlą, jo pritraukimas ir išlaikymas tampa itin sudėtingu procesu. Tiek klientų pritraukimas, tiek išlaikymas turi vienodai svarbos ir naudos įmonėms, todėl neretai šie procesai apjungiami į vieną bei tapatinami su klientų lojalumu. Siekiant įgyti klientų lojalumą, svarbu ne tik patenkinti jų poreikius ar lūkesčius, tačiau ir puoselėti ilgalaikius santykius. Klientų pritraukimui ir išlaikymui įtaką daro nemažai veiksnių, tačiau juos visus galima priskirti vartotojų elgsenai. Straipsnyje apibūdinami galimi klientų pritraukimo ir išlaikymo būdai ir priemonės, atskleidžiami procesą lemiantys veiksniai bei gaunama nauda paslaugų įmonėms. Atliktas kiekybinis tyrimas (anketinė apklausa) ir jo rezultatų analizė atskleidė Ramirent Baltic AS Vilniaus filialo klientų pritraukimo ir išlaikymo problemines sritis, kurias galima gerinti koreguojant esamus sprendimus bei pasiūlant naujus, padedančius išsaugoti užimamos rinkos dalį ar net ją didinti. Raktiniai žodžiai: klientų pritraukimas ir išlaikymas, lojalumas, vartotojų elgsena, rinkodaros komplekso elementai.
ENIn today's competitive market, when a customer has a large and diverse range of services, attracting and retaining them becomes an extremely difficult process. Customer attraction and customer retention have equal importance and benefits for companies, so these processes are often combined into one and equated with customer loyalty. In order to gain customer loyalty, it is important not only to satisfy their needs or expectations, but also to nurture long-term relationships. A many factors influence customer acquisition and retention, but all of them can be attributed to consumer behavior. The article describes the possible ways and means of attracting and retaining customers, reveals the factors determining the process and the benefits for service companies. The conducted quantitative research (questionnaire survey) and the analysis of its results revealed the problem areas of attracting and retaining customers at RAMIRENT Baltic AS Vilniaus filialas, which can be improved by adjusting existing solutions and offering new ones, helping to preserve or even increase market share. Keywords: customer attraction and retention, loyalty, consumer behavior, marketing mix elements.