LTPrieš trisdešimt metų Lietuvos uostamiestyje Klaipėdoje naujai įsteigtame universitete Vakarų Lietuvos ir Prūsijos istorijos centras išleido pirmąjį istorijos darbų (Acta Historica) tomą. Rūtos Čapaitės ir Alvydo Nikžentaičio sudarytame rinkinyje 14 autorių – Vokietijos, Lietuvos ir Lenkijos istorikų bei archeologų – rašė apie Žalgirio mūšį, to meto Lietuvą ir jos kaimynus. 1990 metais vykusios konferencijos pranešimų pagrindu pasirodęs leidinys „užprogramavo“ teminę kiekvieno Klaipėdos universiteto istorijos darbų tomo kryptį, kurią tęsiame iki šiol. Pirmasis tomas netiesiogiai kvietė permąstyti lietuvių ir vokiečių santykius bei mūsų istorijos žinių poveikį jiems. Trisdešimtaisiais žurnalo gyvavimo metais pasirodantis 44-asis tomas taip pat skirtas Viduramžiams. Klaipėdos universiteto istoriko Mariaus Ščavinsko suburti autoriai irgi kviečia permąstyti – šįkart įvairius su visuomenės christianizacija rytiniame Baltijos regione XIII–XV a. susijusius aspektus ir krikščioniškosios Europos požiūrį į šį regioną [p. 5].
ENThirty years ago, the Centre for West Lithuanian and Prussian History in the newly founded university in Klaipėda, Lithuania’s port city, published the first volume of its historical papers (Acta Historica). Edited by Rūta Čapaitė and Alvydas Nikžentaitis, the volume brought together 14 German, Lithuanian and Polish historians and archaeologists to write about the Battle of Grünwald (Tannenberg, or Žalgiris), Lithuania, and its neighbours. Based on contributions to a conference held in 1990, the publication ‘pre-programmed’ the thematic direction of each volume of Klaipėda University’s historical papers, which we continue to this day. The first volume indirectly invited readers to reconsider Lithuanian-German relations and the impact of our historical knowledge on them. Volume 44, which appears in the 30th year of the journal’s existence, deals with the Middle Ages as well. The authors, brought together by historian Marius Ščavinskas of Klaipėda University, also invite us this time to reconsider various aspects of the Christianisation of society in the east Baltic region between the 13th and the 15th centuries, and the attitude of Christian Europeans towards the region in the times of the Northern Crusades [p. 5].