LT2015 metais Jungtinės tautos patvirtino 17 darnaus vystymosi tikslų iki 2030 metų. Vienas iš šių tikslų yra darnus, atsakingas vartojimas ir gamyba. Nors iki 2030 metų lieka tik 6 metai, statistiniai duomenys rodo, kad žmonija šiuo metu yra pasiekusi apie 15 proc. užsibrėžtų darnaus vystymosi tikslų rodiklių. Tekstilės pramonė yra laikoma viena iš labiausiai aplinką teršiančių ir gamtos išteklių naudojančių pramonės sričių. Nesaikingas tekstilės gaminių vartojimas yra augantis. Neatsakinga tekstilės gamyba bei vartojimas susijęs su milžinišku gamtos išteklių vartojimu, oro tarša, blogomis šiame sektoriuje dirbančių darbo sąlygomis ir kitais neigiamais veiksniais. O darni tekstilė siejama su žiedinės ekonomikos principais, perdirbimu, gaminių ilgaamžiškumu, draugiškumu aplinkai, o taip pat ir su atsakingu vartojimu, kuris savo ruožtu yra grindžiamas vartotojų sąmoningumu, žiniomis apie darnų vystymąsi, darnios tekstilės palaikymu. Šio straipsnio tikslas yra ištirti Lietuvos jaunimo nuo 18 iki 39 metų požiūrį į tekstilės gaminių vartojimą, identifikuojant darnaus vartojimo apraiškas. Atlikus mokslinės literatūros analizę, buvo nustatyta, kad darnios tekstilės įgalinimo modeliai sietini su žiedinės ekonomikos vystymu. Taip pat buvo nustatyta, kad vartotojo sąmoningumas, žinios apie darnų vystymąsi bei darnios tekstilės gaminius gali veikti naujus vartojimo modelius, sietinus su atsakingu vartojimu, ir taip skatinti darnaus vystymosi tikslo „atsakingas vartojimas ir gamyba“ siekimą. Empiriniame tyrime dalyvavo 430 respondentų nuo 18 iki 39 metų. Atlikto empirinio tyrimo rezultatai atskleidė, kad Lietuvos jaunimas stokoja žinių bei teigiamų nuostatų, susijusių su darnia tekstile.Nors ir teigia turintys pakankamai žinių apie darnios tekstilės gaminius, ženkli dalis respondentų, siedami darnios tekstilės reklamas su marketingo gudrybe, skatinančia tik didesnį vartojimą, mano, kad darnios tekstilės nėra. Taip pat apklaustieji menkai naudoja bei dėvi darniai tekstilei priskirtinus drabužius, nesidomi ir negali įvardinti bent trijų su darnia tekstile sietinų prekių ženklų. Siekiant prisidėti prie darnios tekstilės vartojimo skatinimo būtina kurti strategijas, kurios būtų nukreiptos į žinių apie darnią tekstilę gausinimą – taip didinant sąmoningumą ir keičiant nusistovėjusius nedarnios tekstilės vartojimo modelius. Reikšminiai žodžiai: darnus vystymasis, darni tekstilė, jaunimas, atsakingas vartojimas. [Iš leidinio]
ENIn 2015, the United Nations approved 17 sustainable development goals until 2030 (United Nations, 2015). One of these goals is sustainable, responsible consumption and production. Although 2030 is only 6 years away, statistics show that humanity has currently reached about 15 per cent of the indicators of sustainable development goals set (The Global Goals, 2023). The textile industry is considered one of the most polluting and resource-consuming industries. Excessive consumption of textiles is on the rise. Irresponsible textile production and consumption are related to the enormous consumption of natural resources, air pollution, bad working conditions of workers in this sector, and other negative factors. Sustainable textiles are associated with the principles of circular economy, recycling, product durability, and environmental friendliness, as well as with responsible consumption, which in turn is based on consumer awareness, knowledge of sustainable development, and support for sustainable textiles. This article aims to analyse the attitudes of Lithuanian young people aged 18 to 39 towards the consumption of textile products and identify the manifestations of sustainable consumption. After analysing the scientific literature, it was found that the models that enable sustainable textiles are related to the development of the circular economy. It was also found that consumers’ awareness and knowledge of sustainable development and sustainable textile products can influence new consumption patterns associated with responsible consumption, thus promoting the achievement of the sustainable development goal of “responsible consumption and production”. 430 respondents between the ages of 18 and 39 took part in the empirical study. The results of empirical research show that Lithuanian youths lack knowledge and a positive attitude towards sustainable textile products.Keywords: sustainable development, sustainable textile, youths, responsible consumption. [From the publication]