Vilniaus Kalnų parko teritorija

Direct Link:
Collection:
Sklaidos publikacijos / Dissemination publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vilniaus Kalnų parko teritorija
Alternative Title:
Grounds of Kalnų park in Vilnius
Summary / Abstract:

LT2010 m. buvo tęsiami kompleksiniai tyrimai Vilniaus pilių valstybiniame kultūriniame rezervate, pradėti 2009 m. Šiais metais buvo atliekami geologiniai-archeologiniai, geofiziniai bei istoriniai tyrimai Kreivojo kalno aplinkoje, atkarpoje tarp Olandijos ambasados ir Neries upės tyrinėtas dešinysis Vilnios krantas bei teritorija į R nuo Stalo kalno, buvusiame kariniame miestelyje, dabar priklausančiame Karo muziejui Kaune. Pagrindinis vykdytų tyrimų tikslas buvo nustatyti kalvyno pirminį reljefą (paleoreljefą). Ant Plikojo kalno, viduriniame kalvagūbryje bei ŠV amfiteatre išgręžti 39 gręžiniai, P amfiteatre-10, prie Vilnios dešiniojo kranto-23 bei dabartinio Karo muziejaus teritorijoje-18 gręžinių. Šios teritorijos buvo išžvalgytos georadaru. Tyrimai parodė, kad visa Plikojo kalno kalva su kalvagūbriais-tai gerai išlikęs architektūrinis-landšaftinis kompleksas, atspindintis carinės tvirtovės, įsteigtos 1831 m., įtvirtinimų pėdsakus. Arčiau Vilnios žiočių aptiktas gerai išlikusio medinio užstatymo horizontas, priskirtinas Kreivosios pilies laikotarpiui. Karo muziejaus teritorijoje susiformavęs nuo 1,5 iki 4 m storio kultūrinis sluoksnis. Didesnė jo dalis supilta XIX–XX a., lyginant teritoriją ir tuo pačiu nukasant buvusias gretutines kalvas. Virš įžemio buvo susiformavęs iki 20 cm storio kultūrinis sluoksnis. Aptinkami jame žmogaus veiklą apibūdinantys artefaktai-degėsiai, gyvulių kaulai bei geomagnetinių anomalijų schemose išsiskiriantys geometrinių formų dariniai-galėtų būti siejami su Kreivosios pilies laikotarpiu. Šioje teritorijoje fiksuotas ištisas raguvų tinklas. Jų lokalizacija rodytų, kad XIII–XIV a. kelias nuo Kreivosios pilies Šv. Petro ir Povilo bažnyčios teritorijos link buvęs ne dabartinės Kosciuškos gatvės ašyje, bet aplenkdamas kalvotą reljefą dabartinio Karo muziejaus vietoje. [...] [p. 187, 189].

ENIn 2010, the VPVKR continued the complex investigation begun in 2009. This year geological-archaeological, geophysical, and historical investigations were conducted in the vicinity of Crooked (Kreivasis) hill. The right bank of the Vilnia and the area to the E of Table (Stalo) hill in the former military camp, which now belongs to the Vytautas the Great War Museum in Kaunas, was investigated in the segment between the Embassy of the Netherlands and the river Neris. 39 boreholes were made on the central ridge and in the NW amphitheatre on Bald (Plikasis) hill, 10 in its S amphitheatre, 23 near the right bank of the Vilnia, and 18 in the area belonging to the War museum. These areas were surveyed using georadar. The geophysical and geological investigation data helped to better understand the scale of the changes, which are fairly significant here and in the majority of the cases, post-medieval, i.e. during the 17th–19th centuries.

ISSN:
1392-5512
Related Publications:
Palaidojimai Vilniaus Kalnų parko teritorijoje.. Archaeologia Lituana, 2024, 25, 177-205.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/110743
Updated:
2024-09-27 00:02:44
Metrics:
Views: 26    Downloads: 1
Export: