LTDaoizmas kartais vadinamas „paslapčių vartais“ ir pačia slapčiausia kinų filosofine-religine tradicija, tačiau jis vis dar yra komparatyvistinės ezoterologijos paraštėse. Moksliniai jo ezoteriškumo tyrimai kol kas apsiriboja pavienių jo elementų paminėjimu arba tam tikrų jo sričių (ritualų, vidinės alchemijos, magijos, tekstų, vizualinių vaizdinių) aptarimu, o pačių daologų požiūris į jį atrodo veikiau prieštaringas - vieni linkę jį pabrėžti, kiti - nutylėti ar ignoruoti. Šiame straipsnyje siekiama išsiaiškinti daoistų ezoterinės terminologijos ir filosofines ezoterikos ištakas bei jų plėtojimą religinėje praktikoje. Pirmoje straipsnio dalyje aptariamos svarbiausios su ezo- terizmu siejamos kiniškos / daoistinės sąvokos, jų vertimo į Vakarų kalbas problemos ir vartojimas klasikiniuose daoistiniuose tekstuose, o antroje dalyje apžvelgiamos ezoterizmo apraiškos ir elementai daoizmo religinėje praktikoje - alchemijoje ir liturgijoje. Jos apžvalgoje remiamasi Vakarų ezoterizmo tyrėjo Wouterio J. Hanegraaffo požiūriu į religiją ne tiek kaip į tikėjimą ir tam tikrą pasaulėžiūrą, bet pirmiausia kaip į praktiką, ir jo siūlymu analizuoti jos ezoteriškumą pagal 8 susijusias kategorijas (tikslus): tikrovės (pasaulio) kontroliavimas, žinojimo / informacijos įgijimas, įgimtų galių ir sugebėjimų didinimas, gydymas, dvasinis tobulėjimas, kontakto su dieviškomis esybėmis užmezgimas, vienybė su dieviškuoju absoliutu ar kosmosu, malonumas. Esminiai žodžiai: ezoterizmas, daoizmas, slaptumas, slėpiningumas, alchemija, vidus ir išorė (nei-wai), vaizdiniai.
ENDaoism is sometimes named „the gate of the mystery“ and the most secret Chinese philosophical-religious tradition, although the investigation of its secrecy is still more or less marginalized in the comparative studies of religious esoterics. The article aims to reveal the origins of Daoist terminology of esotericism and its philosophical origins in Daoist classical philosophy, as well as application of its ideas and concepts in daoist religious practice. In the first part author discusses those concepts, which are related to esotericism and translated by this term, with the particular emphasis of the problem of their translation and usage in Daoist classical texts (Daodejing, Zhuangzi, Guanzi). Second part provides the overview of esoteric elements and aspects in Daoist religious practice, that is alchemy and liturgy. It will be based on the methodological view of esoterical religious practice, suggested by Wouter J.Hanegraaff, as including 8 intended goals: control, knowledge, amplication, healing, progress, contact, unity and pleasure. Keywords: esotericism, Daoism, secrecy, mystery, alchemy, inner-outer (nei-wai).