LTŠios knygos įvade dėstomos akademinių ezoterikos tyrimų problemos ir kviečiama į ezoterikos reiškinį žvelgti kaip į dinamišką sekuliarizacijos ir jai priešingo poliaus - resakralizacijos - sąveikos procesą, vykstantį šiuolaikinio globalaus pasaulio kontekste. Pabrėžiama, kad Vakarų ezoterikos tyrimų laukas neišvengiamai susijęs su poleminio Vakarų tapatybės diskurso istorija. Keliamas klausimas, ar ezoterizmo apibūdinimai galimi platesniame nei vien Vakarų kultūros lauke. Kodėl negalėtume kalbėti apie pasaulinį ezoterizmą, kuris sujungia Azijos ir kitų regionų ezoterines tradicijas, praktikas ir tekstus, bei analizuoti jį pasitelkdami lyginamąją metodologiją ir teorines prieigas? Tad šiame rinkinyje į ezoterizmą bandoma pažvelgti kaip į globalų reiškinį. Filosofai, orientalistai, religijotyrininkai ir psichologai susibūrė, kad pabandytų atsakyti į svarbius klausimus: kokios savitos istorinės ezoterizmo formos egzistavo ir tebeegzistuoja įvairiose Vakarų ir Azijos tradicijose - Indijoje, Kinijoje, budizmo, islamo pasauliuose? Kokiais pavidalais tai reiškiasi: kaip sakrali Žinija, slaptos perdavos, slaptos uždarų grupių praktikos ar specifiniai mistinės patirties metodai? Kuo ezoterinė metafizika, sakralinė simbolinė kosmologija ir slaptos iniciacijos praktikos skiriasi ir kuo panašios skirtingose kultūrose ir kaip jos susijusios su vyraujančia teodicėja, institucine ortodoksija ir ortopraksija? Esminiai žodžiai: ezoterizmas, epistemologija, universalizmas, orientalizmas, globalizacija, vesternizacija.
ENThe introduction to the book outlines the problems of academic research on esotericism and invites us to see the phenomenon of esotericism as a process of dynamic interaction between secularisation and its opposite pole, re-sacralisation, that is taking place in the context of todays globalised world. It is stressed that the field of research on Western esotericism is inevitably linked to the history of the polemical discourse of Western identity. The question is raised whether descriptions of esotericism are possible in a broader field than that of Western culture alone. Why should we not speak of a global esotericism that intergrates the esoteric traditions, practices and messages of Asia and other regions, and analyse them using comparative methodologies and theoretical approaches? This collection of essays, based on material of a conference held at Vilnius University 2022, attempts to look at esotericism as a global phenomenon. Philosophers, orientalists, religious scholars and psychologists are brought together to try to answer important questions: what are the distinctive historical forms of esotericism that have existed, and continue to exist, in various Western and Asian traditions - in India, China, and the Islamic world? In what forms do these forms manifest themselves: as sacred knowledge, as secret transmissions, as secret practices of closed groups, or as specific methods of mystical experience? How are esoteric metaphysics, sacred symbolic cosmologies and secret initiatory practices different and similar in different cultures, and how do they relate to mainstream theodicy, institutional orthodoxy and orthopraxy? Keywords: esotericism, epistemology, universalism, orientalism, globalisation, westernisation.