LTDarbo objektas – lietuvių kalbos spalvų reikšmės būdvardžių konotacijos, pagrindinis jo tikslas – ištirti, kokios konotacinės reikšmės būdingos spalvų reikšmės būdvardžiams. Disertacijos medžiagą sudaro spalvų reiškmės būdvardžiai, išrinkti iš knygos „Dvidešimtojo amžiaus lietuvių poezija“ (sud. V. Kubilius). Atrinkti 739 pavyzdžiai su spalvų reikšmės būdvardžiais, kuriems labiausiai būdingos konotacijos. Pirmojoje darbo dalyje aptariama kognityvinės ir konotacinės reikšmės struktūra, apibrėžiami semantiniai komponentai, įeinantys į konotacinės reikšmės struktūrą, bei semantiniai elementai, sąlygojantys konotacijų raišką. Antroji dalis suskirstyta į smulkesnius poskyrius pagal analizuojamus spalvų reikšmės būdvardžius. Aptariamos būdvardžių baltas, juodas, žalias, pilkas, raudonas, mėlynas, geltonas konotacinės reikšmės, išskiriami, klasifikuojami ir analizuojami konteksto elementai, sąlygojantys šių būdvardžių konotacines reikšmes, identifikuojamos spalvų reikšmės, būdvardžių konotacinės reikšmės.
ENThe object of this study is the connotations of Lithuanian colour adjectives; and its basic aim is to analyse what connotational values are characteristic of Lithuanian colour adjectives. The material studied for the dissertation was drawn from colour adjectives mentioned in the anthology 20th Century Lithuanian Poetry (ed. V. Kubilius). Chosen were 739 examples of colour adjectives, mentioned in contexts that make clear their connotations. In the first part of the work, the structure of their cognitive and connotational value is discussed. The semantic components of their connotational value structure are defined, as are the semantic elements that determine the expression of the connotations. The second part is divided into sub-chapters according to the colour adjectives being analysed. The connotational value of the colour adjectives baltas (white), juodas (black), žalias (green), pilkas (grey), raudonas (red), mėlynas (blue) and geltonas (yellow) are discussed. The contextual elements that condition these adjectives’ connotational value are identified, classified and analysed. The meanings of the colours and the connotational value of the adjectives are also identified.