Mokinių istorinio raštingumo ugdymas(is) dirbant su istorijos šaltiniais pagrindinio ugdymo trečiajame koncentre : disertacija

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Mokinių istorinio raštingumo ugdymas(is) dirbant su istorijos šaltiniais pagrindinio ugdymo trečiajame koncentre: disertacija
Alternative Title:
Development of historical literacy in pupils through the work with historical sources in the third concentre of lower secondary education
Publication Data:
Kaunas : Vytauto Didžiojo universitetas, 2022.
Pages:
192 p
Notes:
Daktaro disertacija (socialiniai mokslai, edukologija) - Vytauto Didžiojo universitetas, 2022. Bibliografija.
Keywords:
LT
Mokykla / School; Mokslinis ugdymas / Scientific education.
Other Editions:
Daktaro disertacijos santrauka: Development of historical literacy in pupils through the work with historical sources in the third concentre of lower secondary education Kaunas : Vytauto Didžiojo universitetas, 2022. 74 p
Summary / Abstract:

LTReikšminiai žodžiai: Istorinis raštingumas; Istorijos mokymas ir mokymasis; Kritinis mąstymas; Historical literacy; History teaching and learning; Critical thinking.Disertacijos pagrindinis probleminis klausimas, kaip ugdyti Lietuvos mokinių istorinį raštingumą, dirbant su istorijos šaltiniais trečiame koncentre, ir įvertinti jo augimą. Teoriniu lygmeniu, remiantis Lietuvos ir užsienio autorių darbais bei Lietuvos ugdymo programų dokumentų analize, sukurta istorinio raštingumo ugdymo(si) samprata bendrojo ugdymo trečiajame koncentre. Nustatyta, kad istorinio raštingumo pagrindą sudaro kritinio mąstymo (apimančio ir kritinį raštingumą), istorinio mąstymo ir istorinio tyrimo gebėjimų iš(si)ugdymas, kurio augimas įvertinamas vartojant antrines istorijos sąvokas. Konstatuota, kad istorijos pažinimo augimo lygių, darbo su istorijos šaltiniais, kaip įrodymais, gebėjimų augimo ir istorijos antrinių sąvokų koreliacinis ryšys, sudaro galimybę nustatyti mokinio pasiektą istorinio raštingumo lygį pagrindinio ugdymo lygmens trečiame koncentre. Atliktu pedagoginiu diagnostiniu tyrimu pagrindžiamas darbo su istorijos šaltiniais gebėjimų ugdymo(si) ir vertinimo šešių lygių augimo modelis ir jo veiksmingumas, įvertinant 9-os klasės mokinių gebėjimus dirbti su istorijos šaltiniais, kaip įrodymais. [VDU ETD]

ENThe principal research question addressed in the dissertation is how to develop the historical literacy of Lithuanian pupils through the work with historical sources in the third concentre and to assess its progression. At the theoretical level, the concept of the development of historical literacy in the third concentre of lower secondary education was formulated drawing upon Lithuanian and foreign scholars and the analysis of Lithuanian curriculum documents. It was determined that historical literacy is based on the development of critical thinking (including critical literacy), historical thinking and historical inquiry skills the progression of which is evaluated through the use of second-order historical concepts. It was concluded that the correlation among historical knowledge progression levels, the progress in the work with historical sources as evidence and second-order historical concepts provides an opportunity to measure the level of historical literacy achieved by pupils in the third concentre of lower secondary education. The pedagogical diagnostic study supported the six-level progression model designed for the development and assessment of the skills of working with historical sources and its effectiveness for evaluating the skills of the 9th graders in the work with historical sources as evidence. [VDU ETD]

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/104878
Updated:
2023-10-25 16:13:14
Metrics:
Views: 17
Export: