LTRadvilų giminės dvarai buvo vieni stambiausių bei įtakingiausių LDK ūkio, politikos ir kultūros centrų. XVII a. pirmojoje pusėje Radvilos, turėję Biržų ir Dubingių kunigaikščių titulą, iš daugumos valstybės bajorų išsiskyrė politiniu veržlumu, turtais ir evangelikų reformatų tikėjimu. Įtakingiausi Biržų Radvilų giminės nariai aptariamuoju laikotarpiu buvo Kristupas II (1585-1640) ir jo sūnus Jonušas (16121655), abu tapę LDK etmonais ir Vilniaus vaivadomis. Nemažai studijuota šių didikų politinė veikla, bet apie juos kaip dailės užsakovus rašyta nedaug. Iki šiol nepublikuoti šaltiniai padeda geriau suprasti Biržų Radvilų vertybines nuostatas, jų pažiūras į dailę, taip pat atskleidžia dvaro dailės funkcionavimo ypatumus, išryškina jos vietą LDK didikų kultūros tradicijoje. [Iš straipsnio, p. 12]
ENThe manor of the Radziwiłł family of Biržai was of one of the most influential public and cultural centres in the Grand Duchy of Lithuania in the 17th century. Its role was greatly significant in the process of the creation of the public standards as well as in the development in culture of the Great Duchy of Lithuania. Nevertheless, it is very little known about the history and functioning of the art commissions at the manor of the Radziwiłł family of Biržai. The present report concerns the manor art as well as the history of its functioning, commissions and collections owned by the two members of the Radziwiłł family - Krzysztof (1585-1640), hetman of the Grand Duchy of Lithuania and the Vilnius voivode and by his son Janusz (1612-1655), holder of the same posts in the state. The report is based on the correspondence kept by the Radziwiłł family and the inventories of collections stored in the archives of Lithuania, Belarus and Poland. The art of the manor of the Radziwiłł family of Biržai first of all performed a representative function as well as expressed the rank and power of the nobility and was inseparable from the policy of the dukes. The very fact that the luxury of the manor of the of Radziwiłł family of Biržai and the visual forms of art had been accepted by the confident Calvinists witnessed the significance of the class stereotypes for the aesthetic tastes of the nobility. [From the publication p. 345]