Nėščiųjų sveikatos raštingumas ir jo sąsajos su mityba

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Nėščiųjų sveikatos raštingumas ir jo sąsajos su mityba
Alternative Title:
Pregnant health literacy and its relationships with nutrition
In the Journal:
Sveikatos mokslai [Health sciences in Eastern Europe]. 2023, t. 33, Nr. 2, p. 79-85
Keywords:
LT
Sveikata / Health; Sveikatos ugdymas / Health education; Socialinės teisės / Social rights.
Summary / Abstract:

LTlaikinės akušerijos temų. Nuolat didėjant nėščiųjų mokymo vietoms ir galimybėms, ryškėja aktuali moterų sveikatos raštingumo problema. Moterys mokomos ir informuojamos apie pasiruošimą gimdymui, žindymui, naujagimio priežiūrai, tačiau mokymų, susijusių su moterų bendruoju sveikatos raštingumu, atsižvelgiant į jų fizinio aktyvumo, sveikos gyvensenos, mitybos ypatybes, Lietuvoje nėra. Moterų sveikatos raštingumas ir jo sąsajos su mityba Lietuvoje nėra aiškiai suprantamos moterims, o sveikatos priežiūros specialistai, pas kuriuos lankosi nėščiosios, dėl vizito laiko stokos negali jų išsamiai informuoti apie sveikatą ir sveiką gyvenseną nėštumo metu. Tikslas – išanalizuoti nėščiųjų sveikatos raštingumą ir jo sąsajas su mityba. Tyrimo medžiaga ir metodai. Atliktas kiekybinis tyrimas anoniminės anketinės apklausos būdu. Tyrimo imtį sudarė 500 moterų. Apklausai naudotas Europos sveikatos raštingumo tyrimo klausimynas (HLS-EU-Q47). Tyrimo duomenys analizuoti remiantis statistine duomenų analize. Tyrime naudojami statistiniai metodai: vidurkis, standartinis nuokrypis, Student t, One-way ANOVA, Repeated measures ANOVA, Chi-square testas, Pearson arba Spearman koreliacinė analizė. Rezultatai ir aptarimas. Tyrimas parodė, kad sveikatos raštingumo sritys – ligų prevencija, sveikatos stiprinimas, išskyrus sveikatos priežiūros bei informacijos apdorojimo indeksus (gauti, suprasti, įvertinti, pritaikyti), pateko į pakankamo (puikaus) sveikatos raštingumo kategoriją, apytiksliai 1,5 karto rečiau pateko į per daug svorio nėštumo metu priaugusių kategoriją (skirtumai statistiškai reikšmingi, p<0,001; p<0,05; p<0,05).Nustatyta, jog motinos, pagal visus tris sveikatos sričių raštingumo indeksus ir bendrąjį sveikatos raštingumo indeksą patekusios į pakankamo (puikaus) sveikatos raštingumo kategorijas, daug rečiau turėjo antsvorio ar buvo nutukusios prieš nėštumą (skirtumai statistiškai reikšmingi: p<0,01, p<0,001, p<0,001, p<0,001). Išvados. 1.Moterų sveikatos raštingumas susijęs su jų mityba. 2. Respondentės, kurių sveikatos raštingumas (pagal ligų prevencijos ir sveikatos stiprinimo indeksus bei bendrą sveikatos raštingumo indeksą) buvo pakankamas (puikus), lyginant su tomis, kurių jis neadekvatus (probleminis), dažniau pažymėjo, kad valgė daugiau kaip du ar tris kartus per dieną prieš nėštumą (skirtumai statistiškai reikšmingi, p<0,001). 3.Pakankamu (puikiu) sveikatos raštingumu pasižyminčios moterys dažniau nurodė priaugusios nėštumo metu normaliai kūno svorio, lyginant su neadekvataus (probleminio) sveikatos raštingumo moterimis. Raktažodžiai: moterų raštingumas, mityba, nėštumas, nėščioji, sąsajos. [Iš leidinio]

ENWomen’s health literacy is one of the hot topics in modern obstetrics. With the constant increase in the number of places and opportunities for pregnancy training, the urgent problem of women’s health literacy is highlighted. Women are trained and informed about preparation for childbirth, breastfeeding, and newborn care, but there is no training related to women’s general health literacy in Lithuania. Also, women are not trained about the characteristics of physical activity, healthy lifestyle, and nutrition. Therefore, women’s health literacy and its links with nutrition in Lithuania are not clearly understood by women, and health care specialists who are visited by pregnant women do not have the opportunity to properly inform women about their health and healthy lifestyle due to lack of time. Objective - to analyze the health literacy of pregnant women and its links with nutrition. Research material and methods. A quantitative study was conducted using an anonymous questionnaire survey. The research sample consisted of 500 women. For the results, the survey was conducted using the European Health Literacy Survey questionnaire (HLS-EU-Q47). The research data were analyzed based on statistical data analysis. Statistical methods used in the study: mean, standard deviation, Student’s t, One-way ANOVA, Repeated measures ANOVA, Chi-square test, Pearson’s or Spearman’s correlation analysis. Results and discussion. The study showed that according to the areas of health literacy - disease prevention, health promotion, with the exception of health care and information processing indices (receive, understand, evaluate, apply), fell into the category of sufficient/excellent health literacy, approximately 1.5 times less likely to fall into the category of those who gained a lot of weight during pregnancy (differences are statistically significant, p<0.001; p<0.05; p<0.05).It was found that mothers who, according to all three health literacy indices and the general health literacy index, fell into the categories of sufficient/excellent health literacy were much less likely to be overweight or obese before pregnancy (differences are statistically significant, p<0.01, p<0.001, p<0.001, p<0.001). Conclusions. 1. Women’s health literacy is related to women’s nutrition; 2. Respondents with sufficient/ excellent health literacy (according to disease prevention and health promotion indices and general health literacy index), compared to those whose health literacy was inadequate/problematic, more often noted that they ate more than two or three times a day before pregnancy (differences are statistically significant, p<0.001); 3. Women with adequate/ excellent health literacy more often indicated that they gained a normal body weight during pregnancy compared to women with inadequate/problematic health literacy. Keywords: women’s literacy, nutrition, pregnancy, pregnant, connections. [From the publication]

DOI:
10.35988/sm-hs.2023.054
ISSN:
1392-6373; 2335-867X
Related Publications:
Mokslinių tyrimų metodologija ir metodai : (edukologija ir kiti socialiniai mokslai) / Kęstutis Kardelis. Šiauliai : Lucilijus, 2005. 398 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/101910
Updated:
2023-06-20 15:30:40
Metrics:
Views: 24    Downloads: 6
Export: