Sporto trenerių suvokiamos savireguliacijos vertinimas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Sporto trenerių suvokiamos savireguliacijos vertinimas
Alternative Title:
Assessment of perceived self-regulation of sports coaches
In the Journal:
Sporto mokslas [Sports science]. 2022, Nr. 2 (102), p. 15-21
Keywords:
LT
Laisvalaikis / Leisure; Savivertė / Self-evaluation; Sportas / Sport.
Summary / Abstract:

LTSavireguliacija – tai gebėjimas kurti, įgyvendinti ir lanksčiai palaikyti suplanuotą elgesį, kad būtų pasiekti užsibrėžti tikslai. Savireguliacinis mokymasis (angl. Self-regulated learning, SRL) yra individo, sportininko ar sporto trenerio gebėjimas atliekant užduotis optimizuoti sąlygas, valdyti save ir savo pastangas ar veiklą ir sporto praktikos visumą. Siekiant tyrinėti trenerių savireguliaciją buvo aktualu adaptuoti šį klausimyną Lietuvos sportininkų ugdytojų populiacijai, todėl šio tyrimo tikslas – įvertinti sporto trenerių suvokiamą savireguliaciją. Trenerių savireguliacijai vertinti taikytas Savireguliacijos klausimynas (angl. Self-Regulation Questionnaire, SRQ). Jis sukurtas savireguliacijos procesams įvertinti kuriant, įgyvendinant ir lanksčiai pritaikant suplanuotą elgesį siekiant užsibrėžtų tikslų, remiantis asmenine savirefleksija. Pasirinktas savireguliacijos modelis sudarytas iš septynių poskalių, kiekvienoje jų po 9 teiginius (iš viso 63 teiginiai). Tyrime dalyvavo 43 komandinių ir individualių sporto šakų treneriai (15 moterų, 28 vyrai), atstovaujantys 20 sporto šakų. Tyrimo dalyvių amžius svyravo nuo 28 iki 67 metų (vid. 47,6 ± 9,71 m.), treniravimo patirtis svyravo nuo 1 iki 45 metų (vid. 16,97 ± 10,5 m.). Tyrimo rezultatai parodė, kad, vertinant pagal Savireguliacijos klausimyno autorių pateiktą metodiką, trenerių savireguliacija buvo vidutinio lygio – 237,53 ± 20,81 (95 PI [231,13–243,96]). Poskalių aprašomosios statistikos tyrimas parodė, kad žemiausiais balais buvo įvertinas trenerių „Informacijos įvertinimas ir palyginimas su normomis“, aukščiausiai – „Plano formulavimas“ ir „Plano efektyvumo vertinimas“.Analizuojant tyrimo rezultatus lyties aspektu, nustatyta, kad moterys pasižymėjo aukštesniais savireguliacijos rodikliais, tačiau statistiškai reikšmingas skirtumas nustatytas vertinant poskalės „Galimybių paieška“ rodiklius. Analizuojant trenerių savireguliacijos rodiklius jų amžiaus ir treniravimo patirties aspektu, statistiškai reikšmingų skirtumų nenustatyta. Tyrimu siekėme išbandyti kitų mokslininkų parengtą diagnostinę priemonę, įvertinti trenerių suvokiamus savireguliacijos gebėjimus. Šis tyrimas svarbus tuo, kad buvo adaptuotas Lietuvos fizinio ugdymo ir sporto kontekstui, taip pat psichometriniais matavimais įvertinta lietuviškoji skalės versija. Ypač reikšmingas tyrimas tuo, kad yra vienas pirmųjų kartų, kai Savireguliacijos klausimynas taikytas tyrinėjant Lietuvos sporto trenerių savireguliacijos gebėjimus. Lietuviškosios skalės psichometriniai parametrai patvirtino skalės tinkamumą duomenų analizei (Kronbacho alfa 0,898), tačiau ateityje tyrimą tikslinga atlikti su didesniu tiriamųjų skaičiumi (didesne imtimi). Raktažodžiai: savirefleksija, savikontrolė, planavimas, savęs vertinimas, savireguliacijos gebėjimai. [Iš leidinio]

ENSelf-regulation is the ability to design, implement and flexibly maintain planned behaviors to achieve goals. Self-regulated learning (SRL) is the way in which an individual, athlete or sports coach optimizes the conditions, manages himself and his effort or performance and the whole of the sport practice by performing tasks. In order to investigate coaches’ self-regulation, it was relevant to adapt this questionnaire to the Lithuanian population of coaches, and therefore the aim of the present study was to assess the self-regulation perceived by sports coaches. The Self-Regulation Questionnaire (SRQ) was used to assess coaches’ self-regulation. It was designed to assess self-regulation processes in the development, implementation and flexible adaptation of planned behaviors in order to achieve goals based on personal self-reflection. The self-regulation model selected consists of seven subscales, each with 9 statements (63 statements in total). The study involved 43 team and individual sport coaches (15 women, 28 men) representing 20 sports. The age of the participants ranged from 28 to 67 years (mean 47.6 ± 9.71 years) and the coaching experience ranged from 1 to 45 years (mean 16.97 ± 10.5 years). The results of the study showed that the coaches’ self-regulation was at a moderate level of 237.53 ± 20.81 (95 PI [231.13–243.96]) when assessed according to the SRQ authors’ methodology. The descriptive statistics of the subscales showed that coaches scored lowest on “Evaluating information and comparing it with norms”, and highest on “Formulating a plan” and “Evaluating the effectiveness of the plan”. When analyzing the results by gender, it was found that women scored higher on self-regulation, but a statistically significant difference was found in the subscale “Searching for options”.No statistically significant differences were found when analyzing coaches’ self-regulation in terms of age and coaching experience. The aim of the study was to test a diagnostic instrument developed by other researchers to assess coaches’ perceived self-regulatory abilities. This study is important because it was adapted to the context of Lithuanian sports coaches and the Lithuanian version of the scale was evaluated with psychometric measurements. The study is also particularly significant because it is one of the first time that the SRQ has been used to investigate the self-regulation abilities of Lithuanian sports coaches. The psychometric parameters of the Lithuanian SRQ scale confirmed the validity of the scale for data analysis, but in the future the study should be conducted with a larger number of subjects (larger sample). Keywords: self-reflection, self-control, planning, self-assessment, self-regulatory skills. [From the publication]

DOI:
10.15823/sm.2022.102.2
ISSN:
2424-3949; 1392-1401
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/100007
Updated:
2023-03-28 19:56:30
Metrics:
Views: 16    Downloads: 2
Export: